Granny Style

Mormor mi likt sarte ting. Tynne porselen kopper og tallerken med små blomster på. Mor mi var ikke fullt så begeistret for disse tingene, så de havner hos meg etter mormor gikk bort. Det er ikke så lett å vite hva man skal gjøre med alle disse søte tingene. Noen år tilbake begynte jeg å samle på bilder av tallerken på veggene på Pinterest. Det var mange kule konfigurasjonene som jeg hadde ikke sett før, som du kan finne på denne tavlen. Jeg tenkte at jeg burde kunne få til noe slik med alle fatene jeg hadde i skapet. Men det var dessverre ikke fullt så enkelt, da de ikke var en felles fargetone i to av de 15 middagstallerken.

Men det var en jeg likte svært godt, en klassisk blå og hvit en, så begynte jeg å samle rundt den. Hele i fjor sommer uansett hvor vi var i Italia, Frankrike, Tyskland, Nederland eller Norge kikket vi etter blå og hvit fat. Stor og små, spriker eller ikke, samme for meg så lenge fargen var riktig. Vi fikk det fleste på La Braderie de Lille, da en forhandler gav meg en meget god pris for en eske full. Han hadde mest lyst at jeg skulle ta det middagsservise til 12 fra «Lallier a Moustiers» som var så tung han ville ha de hjem igjen. Det blir ingen handel av serviset men fater og skåler i blå og hvit, og til og med en fra Moustiers drog vi med oss tilbake til hotellet, uten en taxi i sikte.

plate hangers

Så, når vi fikk en god haug med fat, begynte jeg å planlegge hvor de skal henge. Jeg hadde to problemstillinger som måtte løses. Hva skal jeg henger de med og i hvilket mønster skulle de henges i? Jeg trengte oppheng til mange, noen hadde metall klemmer på men det var lett å se at de kan fort ødelegge en tallerken hvis det blir for mye spenn. Jeg husker at mormor limt noe på hennes og fant ved hjelp av Google, DISChangers.com som sender til Norge. Funker meget bra både selskapet og produktet.

Det neste var å finne ut hvordan jeg skulle henger disse. Det fleste bilder jeg hadde samlet på Pinterest var asymmetrisk og jeg vil at designen gikk over to vegger. Jeg tegnet rundt fatene og klippet ut biter i avispapir og begynte å tape utklippene på plass. Jeg brukte litt hyssing for å lage en ytre ramme. Det blir mye greiere måte å se hvor de passet og mannen likte godt at det blir minste mulig hull i veggene.

Plates on the dining room wall - testing out a pleasing configuration #interior #granny #style

A post shared by Kimberly Frøiland (@kimberlyfroiland) on

Sånn blir det. Vi justerte litt slik at de lysest fat var ikke samlet på en vegg og det gikk veldig greit å kunne flytte litt på papirene for å se at de passet. Vi brukte vår «bilde-henge-pinne» for å finne riktig plass for spikeren. Har du ikke din egen «bilde-henge-pinne» finner du en greie forklaring her  om hva det er og hvordan du kan lage en selv.

Plates #interior #design #delft #dutch #flea #market #instadecor #instahome #my #house #villa #home #interiordesign

A post shared by Kimberly Frøiland (@kimberlyfroiland) on

Alle fat har en spesiell mening for meg. Den fra Moustiers minner meg om vår første tur til Frankrike og mange andre minner meg om ferie og en minner meg om hjemlandet mitt.

